19 augustus 2020
Geplaatst door TeamKwadijkerpark

Autogarages willen nogal eens plekken zijn waar robuuste mannen kortaf tegen je doen als je met een oud autootje binnen komt rijden of als je toegeeft niet precies te weten wat er onder je motorkap gebeurt. Zo niet bij Tuur's Garage. Arthur Karakas, eigenaar en naamgever van het bedrijf, praat vrolijk en ontspannen over het werk in zijn garage.

Sinds vijf jaar zit de werkplaats op de hoek van de Flevostraat, schuin tegenover de hoofdingang van het terrein van Prinsenstichting. Hier werkt Tuur met een klein team aan het onderhouden en repareren van de auto van menig Purmerentenaar. Ook de busjes van Prinsenstichting heeft hij vaak opnieuw de weg op geholpen. Het contact met de medewerkers van Prinsenstichting is goed, ze brengen ook hun eigen auto's. Hij zorgt er dan voor dat deze tijdens hun dienst worden gerepareerd, zodat ze zonder oponthoud door kunnen naar huis.

 

Soms komen er auto's binnen die anderen niet hebben kunnen maken. Het is voor hem een sport om zo'n auto dan toch weer aan de praat te krijgen, dat geeft een kick. 'We zijn vooral goed met storingen'. Storingen komen voor op het snijvlak tussen hardware en software en vormen daardoor een puzzel. Het opzoeken van de oorzaak heeft vaak veel tijd nodig. Het is verleidelijk om een shortcut te nemen en de onderdelen in zijn geheel te vervangen, maar dat doet hij niet. 'Ik vind het leuk om uit te zoeken wat er aan de hand is zodat ik heel precies dat ene kleine onderdeel kan bestellen bij de dealer. Zo heb ik mensen al heel wat onnodige kosten bespaard.'

 

Wie het vak wil leren kan bij Tuur terecht. Hij begeleidt stagairs van de opleiding autotechniek in Zaandam en van het Horizoncollege in Purmerend. Soms zitten er talenten tussen. Een stagair uit Purmerend is gebleven en werkt nu in vaste dienst. Tuur probeert zijn leerlingen bij te brengen dat je je als monteur altijd moet blijven interesseren voor nieuwe ontwikkelingen, want die gaan snel. 'Ik leer zelf ook elke dag nog bij. Vroeger was alles mechanisch, nu is er veel mechanisch-electronisch. Er komt steeds meer software bij kijken. We gaan richting de zelfrijdende auto. Dat vind ik wel apart allemaal.'